Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i samtale om kjente emner
- finne informasjon og uttrykke forståelse av innholdet
- utforske ulike språkarenaer og bruke dem til egen språklæring
- utforske og eksperimentere med oppbygningen av ord og setninger
- bli kjent med, dokumentere og presentere tradisjoner eller kulturelle uttrykk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kvensk eller finsk som andrespråk på 3. og 4. trinn når de eksperimenterer med ord og fraser og gjør seg forstått i kjente, dagligdagse situasjoner. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å dele sine opplevelser av møter med språk, kultur og tradisjoner med andre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene være i bevegelse, delta i lek, utforske, undre seg og bruke sansene sine i språklæringen. Læreren skal legge til rette for at elevene skal kunne utvikle muntlig og skriftlig språk gjennom å prøve og feile og gjennom å være kreative og bruke det de har lært i nye og varierte situasjoner, alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kvensk eller finsk som andrespråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle ferdighetene sine i å lese, skrive og snakke kvensk eller finsk i ulike kommunikasjonssituasjoner.