Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i spontane og planlagte muntlige og skriftlige situasjoner
- bruke relevante ordbøyinger og setningsstrukturer i egen produksjon
- utforske og reflektere over flerspråklighet og språkmøter
- bli kjent med kvener/norskfinner som en nasjonal minoritet og utforske og beskrive likheter med andre minoriteter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kvensk eller finsk som andrespråk på 5., 6. og 7. trinn når de leser, deltar i samtaler og når de muntlig og skriftlig utforsker, informerer om og forteller om ulike dagligdagse og enkelte faglige emner. De viser og utvikler også kompetanse når de gjenkjenner og bruker ord, uttrykk og språklige strukturer i egen muntlig og skriftlig tekstproduksjon.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske og bruke kreativitet og fantasi i språklæringen. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger og gjennom å arbeide med faglige oppgaver, alene og sammen med andre. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kvensk eller finsk som andrespråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle leseferdigheter og muntlige og skriftlige ferdigheter og til å bruke kvensk eller finsk i ulike kommunikasjonssituasjoner.