Vg3 naturforvaltning (NAB03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og beskrive sentrale artar, biotiske og abiotiske faktorar og biologiske prosessar i lokale eller globale økosystem
- drøfte korleis synet på og bruken av natur som livsgrunnlag og til rekreasjon har endra seg over tid og i samspel med lokal kultur og identitet
- gjere greie for korleis beiting i utmark påverkar natur og biologisk mangfald, og reflektere over korleis rovviltforvaltninga verkar inn på norsk og samisk næringsaktivitet og kultur
- kartleggje artar, naturtypar eller naturressursar, og planleggje og gjennomføre eit tiltak som kan medverke til ei ønskt utvikling
- drøfte korleis menneskeleg aktivitet kan påverke lokale eller globale økosystem
- reflektere over korleis artar og område blir forvalta av grunneigarar og offentlege myndigheiter på ulike nivå
- beskrive korleis forvaltningsplanar for artar og område blir utarbeidde og utforske korleis dei blir brukte
- beskrive hovudtrekka i offentleg arealplanlegging og drøfte korleis ein tek omsyn til ulike brukar- og eigarinteresser
- gjere greie for hovudtrekka i og drøfte formålet med nasjonalt regelverk og internasjonale avtalar som gjeld forvaltning av natur
- presentere lokale, regionale eller globale miljøproblem og drøfte ulike løysingar
- drøfte korleis berekraftig næringsverksemd, naturvern og friluftsinteresser kan samordnast i eit område, kva etiske dilemma og interessekonfliktar som kan oppstå, og korleis dei kan løysast
- utforske og vurdere korleis bruk av natur kan bidra til betre fysisk og psykisk helse
- gjennomføre idémyldringsprosessar for å utvikle opplevingsbasert næringsaktivitet og reflektere over korleis aktiviteten kan gjennomførast på ein berekraftig måte
- gjere greie for omgrepet sirkulær økonomi og drøfte korleis sirkulær-økonomiske omsyn kan bidra til berekraftig naturforvaltning
- presentere ei produksjonsbedrift og utforske korleis naturbaserte materiale kan erstatte produkt med stor klimabelastning
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Elevane viser og utviklar kompetanse i programfaget vg3 naturforvaltning når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i programfaget.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i programfaget vg3 naturforvaltning. Elevane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i programfaget vg3 naturforvaltning ved avslutninga av opplæringa i programfaget. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måtar. Med utgangspunkt i kompetansemåla skal læraren vurdere korleis eleven viser forståing, evne til refleksjon og kritisk tenking, og korleis eleven meistrar utfordringar og løyser oppgåver i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i programfaget vg3 naturforvaltning basert på kompetansen eleven viser ved å planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige fagleg arbeid.