Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- avlese, følge regler for turtaking og gi tilbakemelding i tegnspråksamtaler
- samtale om trekk i døves historie og gi eksempler på hvordan tegn oppstår
- avlese fortellinger, eventyr, faktabøker og andre tekster og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- bruke og avlese norsk enhånds- og tohåndsalfabet og internasjonalt håndalfabet
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tegnspråktekster
- samtale om og gjøre rede for noen likheter og forskjeller mellom ulike tegnspråk
- beskrive, fortelle og argumentere, og bruke norsk tegnspråk på kreative måter i egne tekster
- utforske og bruke noen faste tegnuttrykk
- utforske og presentere norsk tegnspråks opprinnelse
- forstå og forklare hvordan vi gjennom språkbruk i direkte og digital samhandling kan krenke andre
- bruke fagspråk om tegnspråkets grammatikk og oppbygning
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på 3. og 4. trinn når de avleser med forståelse og bruker fagspråk i samtaler om språk og form i tegnspråktekster. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg muntlig i spontan samhandling med andre, og i planlagte og sammensatte tegnspråktekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får mulighet til å lære ved å være i bevegelse, leke, undre seg og bruke sansene sine. Læreren skal også legge til rette for at elevene lærer gjennom å prøve seg fram og bruke kreativitet og fantasi i arbeidet med å utvikle tegnspråklige ferdigheter. Videre skal læreren legge til rette for at elevene utvikler kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger, i fysiske eller digitale klasserom. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle tegnspråklige ferdigheter i arbeid med faget.