Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • avlese, følge regler for turtaking og gi tilbakemelding i tegnspråksamtaler
  • samtale om trekk i døves historie og gi eksempler på hvordan tegn oppstår
  • avlese fortellinger, eventyr, faktabøker og andre tekster og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • bruke og avlese norsk enhånds- og tohåndsalfabet og internasjonalt håndalfabet
  • samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tegnspråktekster
  • samtale om og gjøre rede for noen likheter og forskjeller mellom ulike tegnspråk
  • beskrive, fortelle og argumentere, og bruke norsk tegnspråk på kreative måter i egne tekster
  • utforske og bruke noen faste tegnuttrykk
  • utforske og presentere norsk tegnspråks opprinnelse
  • forstå og forklare hvordan vi gjennom språkbruk i direkte og digital samhandling kan krenke andre
  • bruke fagspråk om tegnspråkets grammatikk og oppbygning

Underveisvurdering