Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I norsk tegnspråk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet som tegnspråklig i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Å kunne avlese og reflektere over skjønnlitteratur og sakprosa kan både bekrefte og utfordre elevenes selvbilde og dermed bidra til deres identitetsutvikling og livsmestring. Dette kan bidra til at elevene både kan håndtere medgang og motgang og personlige og praktiske utfordringer. Verdivalg og betydningen av å sette grenser og å respektere andres hører med i faget og i temaet.
Demokrati og medborgerskap
I norsk tegnspråk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gi elevene forutsetninger for å delta aktivt i samfunnsliv og i demokratiske prosesser. Elevene skal øve opp evnen til kritisk tenkning gjennom arbeid med tekster og ytringer, og de skal lære seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Gjennom arbeid med faget skal elevene utvikle retoriske ferdigheter slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger som medborgere i samfunnet.
Bærekraftig utvikling
I norsk tegnspråk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene utvikler kunnskap om hvordan tekster framstiller natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Gjennom aktiv bruk av norsk tegnspråk utvikler elevene evnen til å forstå og håndtere meningsmotsetninger og interessekonflikter som kan oppstå når samfunnet endres i en mer bærekraftig retning. Norsk tegnspråk bidrar til å ruste elevene til å handle og påvirke samfunnet gjennom språket.