Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
- utforske og gjøre rede for tegnspråklig litteratur og fortellertradisjon
- gjøre rede for det språklige mangfoldet i Norge og sammenligne samers og andre minoritetsspråkliges rettigheter i Norge
- reflektere over og gjøre rede for ulike elementer som påvirker tekster som oversettes og tolkes
- gjøre rede for regler om personvern og opphavsrett, bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tegnspråktekster
- vurdere hva som er saklig argumentasjon og begrunne egne synspunkter
- informere, analysere, reflektere og argumentere i ulike sjangre og for ulike formål
- bruke fagspråk og kunnskap om tegnspråkets grammatikk i beskrivelser av hvordan tegnspråk er bygget opp
- utforske og greie ut om andre lands tegnspråk og deres påvirkning på norsk tegnspråk
- utforske og diskutere hvordan tegnspråktekster framstiller unges livssituasjon
- bruke fagspråk i diskusjoner, spontane samtaler og i skriftlige og muntlige presentasjoner om tegnspråkfaglige emner
- produsere tekster som har en tydelig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål
- gjøre rede for retten til å bruke tegnspråktolk/skrivetolk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på 8., 9. og 10. trinn når de avleser kortere og lengre tekster i ulike sjangre, utforsker tekstenes kontekster og reflekterer over hvordan konteksten påvirker teksttolkningen. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk og argumenterer, reflekterer og eksperimenterer med tekster i ulike sjangre og for ulike formål. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker fagspråk i arbeid med å utforske og beskrive språklig variasjon og i samtale om egne og andres tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene samarbeide, enten i fysiske eller i digitale klasserom. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i avlesing av lengre tekster og i utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren skal åpne for kreative prosesser der elevene får bruke fantasien og oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle tegnspråkfaglig kompetanse i avlesing, i muntlig samhandling og skriftlig tekstskaping.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk tegnspråk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk tegnspråk muntlig basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold gjennom muntlig samhandling på tegnspråk. Læreren skal sette karakter i tekstskaping basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg tekster i ulike sjangre og for ulike formål.