Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- avlese og følge regler for turtaking i tegnspråksamtaler
- avlese og oppleve skjønnlitteratur og sakprosa på tegnspråk og samtale om innholdet
- utforske hvordan valg av tegn og mimikk gir forskjellig mening i tegnspråktekster
- leke med håndform, rim og rytme
- finne og bruke relevante digitale tegnspråkressurser
- avlese og bruke håndalfabetet og forstå sammenhengen mellom bokstavering, munnstilling og skriftbilde
- beskrive, fortelle og gi uttrykk for egne meninger på norsk tegnspråk
- skape tegnspråktekster gjennom lek og andre kreative aktiviteter
- samtale om og erfare hva en tegnspråktolk gjør
- samtale om og beskrive hvordan tegn vi bruker i direkte og digital samhandling kan påvirke andre
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på 1. og 2. trinn når de bruker tegnspråklig kommunikasjon i lek og samhandling, og når de bruker språket til å bearbeide opplevelser i møte med tegnspråktekster. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker tegnspråkets meningsbærende elementer og utforsker betydningen av tegn og uttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får lære gjennom å være i bevegelse, leke, undre seg og bruke sansene sine. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler tegnspråk gjennom å få prøve seg fram og å være kreative. Videre skal læreren legge til rette for at elevene får erfaring med å beskrive likheter og forskjeller mellom tegn og skrift. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle tegnspråklige ferdigheter, alene og sammen med andre, i fysiske eller digitale klasserom.