Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over innhold, form og formål i ulike tegnspråktekster
- analysere og sammenligne tegnspråktekster i ulike sjangre
- informere, reflektere og argumentere i ulike sjangre og tilpasse tekstene til mottaker, formål og medium
- bruke, sitere og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- avlese andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i faglige diskusjoner
- bruke et presist tegnforråd i muntlig samhandling med andre
- produsere fagartikler om tegnspråkfaglige emner
- utforske og bruke mulighetene digitale ressurser gir for tegnspråklig samhandling med andre
- bruke fagspråk og grammatiske termer til å reflektere kritisk over tegnspråktekster
- utforske og gjøre rede for ulike nasjonale og internasjonale tegnspråkarenaer
- drøfte tegnspråklig kultur og identitet lokalt og globalt
- utforske og sammenligne tegnspråkets situasjon i de nordiske landene, og drøfte hvordan det er å leve som tegnspråklig i dag
- gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge og de språklige rettighetene samer har som urfolk
- kombinere tegnspråklige og andre visuelle virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- produsere tekster som har en tydelig tegnspråklig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på Vg1 studieforberedende utdanningsprogram når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer disse i muntlig samhandling og i tegnspråklig tekstskaping med god struktur og sammenheng. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap om tegnspråk som system til å utforske og sammenligne både tegnspråk og skriftspråk, og når de reflekterer kritisk over egen og andres bruk av virkemidler.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide oppdagende og utforskende, alene og sammen med andre i fysiske eller digitale klasserom. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.