Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram

  • reflektere over innhold, form og formål i ulike tegnspråktekster
  • analysere og sammenligne tegnspråktekster i ulike sjangre
  • informere, reflektere og argumentere i ulike sjangre og tilpasse tekstene til mottaker, formål og medium
  • bruke, sitere og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • avlese andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i faglige diskusjoner
  • bruke et presist tegnforråd i muntlig samhandling med andre
  • produsere fagartikler om tegnspråkfaglige emner
  • utforske og bruke mulighetene digitale ressurser gir for tegnspråklig samhandling med andre
  • bruke fagspråk og grammatiske termer til å reflektere kritisk over tegnspråktekster
  • utforske og gjøre rede for ulike nasjonale og internasjonale tegnspråkarenaer
  • drøfte tegnspråklig kultur og identitet lokalt og globalt
  • utforske og sammenligne tegnspråkets situasjon i de nordiske landene, og drøfte hvordan det er å leve som tegnspråklig i dag
  • gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge og de språklige rettighetene samer har som urfolk
  • kombinere tegnspråklige og andre visuelle virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • produsere tekster som har en tydelig tegnspråklig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål

Underveisvurdering