Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringa er at deltakaren skal kunne
- samtale om kva digital dømmekraft og kjeldekritikk inneber, og samtale om kvifor hendingar blir framstilte på ulike måtar
- samanlikne og vurdere informasjon frå ulike kjelder, og bruke kjelder i eige arbeid
- utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka demografi, levekår og busettingsmønster
- beskrive geografiske hovudtrekk i Noreg og ulike delar av verda og reflektere over korleis geografi påverkar kultur og menneske
- utforske korleis politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, og diskutere nokre relevante samfunnsspørsmål
- samtale om kvifor konfliktar oppstår, og korleis kvart enkelt og ulike samfunn kan handtere desse
- samtale om og reflektere over kva likeverd og likestilling betyr i eit demokrati
- gi døme på korleis ein kan motarbeide fordommar, diskriminering, rasisme og utanforskap
- gi døme på sentrale normer, reglar og lover, og reflektere over kva konsekvensar brot på desse kan ha for kvar enkelt og for samfunnet
- forklare omgrepa berekraftig utvikling og klima, og utforske tiltak som kan bidra til eit meir berekraftig samfunn
- presentere sentrale aktørar og gi døme på lover og reglar som regulerer arbeidslivet
- utforske relevante utdanningstilbod og lokalt arbeidsliv og reflektere over eigne moglegheiter for vidare opplæring, utdanning og karriere
- presentere nokre sentrale historiske hendingar og prosessar som har danna grunnlaget for framveksten av det moderne Noreg
- samtale om og reflektere over kjønn, identitet og grensesetjing for eigen kropp
- skrive og fortelje om samfunnsfaglege tema og uttrykkje eigne meiningar
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakarane viser og utviklar kompetanse i samfunnsfag modul 3 når dei uttrykkjer seg og stiller kritiske spørsmål om sentrale samfunnsfaglege tema og problemstillingar. Dei viser og utviklar kompetanse òg når dei les ulike samfunnsfaglege tekstar, skil mellom fakta og meiningar og oppgir kjelder i eige arbeid.
Læraren skal leggje til rette for deltakarmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakarene sine erfaringar, ressursar og førkunnskapar i læringsarbeidet. Læraren og deltakarane skal vere i dialog om deltakarane si utvikling til i samfunnsfag. Deltakarane skal få moglegheit til å setje ord på kva dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege og språklege utvikling. Dei skal få informasjon om kva som er forventa av dei, og korleis dei kan arbeide vidare for å nå måla sine for opplæringa. Læraren skal bruke undervegsvurderinga til å tilpasse den vidare opplæringa. Undervegsvurderinga skal bidra til at deltakarane bruker kompetansane sine, erfaringar og språklege ressursar til å utforske og prøve seg fram i vidare læring.