Samisk som andrespråk 2 (SAS02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ord og uttrykk om seg selv og de nære omgivelsene
- samtale om bilder, tekst og omgivelser
- fortelle om seg selv og de nære omgivelsene
- lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger
- leke og arbeide kreativt med språklyder, stavelser, språkelementer og rytmer
- eksperimentere med å lese og skrive kjente ord og fraser og enkle setninger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 2 på 1. og 2. trinn når de lytter og får anledning til å vise at de forstår, når de får eksperimentere med språket, og når de bruker ord og uttrykk til å gjøre seg forstått i kjente, kommunikasjonssituasjoner.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får være i bevegelse, bruke sansene sine, utforske og undre seg, delta i lek og være fantasifulle. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 2. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å lære seg å snakke samisk.