Samisk som andrespråk 2 (SAS02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk om interesser og fritid
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler
- fortelle om meninger og følelser
- gjøre rede for og presentere ulike emner
- lytte til, utforske og arbeide kreativt med tekster
- utforske og samtale om samisk litteratur
- lese og kommentere innholdet i tekster
- skrive sammenhengende tekster som informerer, gjenforteller og forteller
- lytte til og samtale om geografiske variasjoner i sitt eget samiske språk
- bruke forståelig ordbøying og setningsstruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 2 på 5., 6. og 7. trinn når de lytter til, leser og samtaler om tekster, når de innleder, holder i gang og avslutter samtaler, og når de skaper muntlige og skriftlige tekster i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får være aktive, kreative og utforskende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 2. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å å utvikle sine muntlige og skriftlige språkferdigheter i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.