Samisk som andrespråk 2 (SAS02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk knyttet til arbeidsliv og samiske næringer
- delta i samtaler og tilpasse språket etter formål og situasjon
- argumentere for egne meninger
- presentere faglige emner
- lytte til, lese og samtale om samisk skjønnlitteratur
- lese, utforske og skrive saktekster
- planlegge og utforme ulike typer tekster tilpasset innhold, formål og mottaker
- lytte til andre samiske språk og sammenligne med eget språk
- bruke regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 2 på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de skaper ulike muntlige og skriftlige tekster i faglige kommunikasjonssituasjoner.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk, utforskende og kreativt. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 2. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle egne muntlige og skriftlige språkferdigheter i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 2 ved avslutningen av opplæringen etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 2 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.