Samisk som andrespråk 2 (SAS02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk knyttet til samisk kultur og tradisjon
- delta i og drive samtalen videre med relevante innspill
- argumentere for egne meninger i møte med innspill fra andre
- presentere ulike emner på hensiktsmessige måter
- lytte til, lese og reflektere over tekster
- skrive fortellende, informerende og argumenterende tekster
- utforske og samtale om tekster på andre samiske språk
- bruke kunnskap om rettskriving, ordbøyning, setningsstruktur og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 2 på vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de samtaler og diskuterer, reflekterer over tekster og skaper ulike typer muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk og kreativt, utforskende og oppdagende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 2. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide og videreutvikle ulike muntlige og skriftlige tekster i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.