Samisk som andrespråk 2 (SAS02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter påbygging til vg3 generell studiekompetanse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk knyttet til samisk kultur og tradisjon
- delta i og drive samtaler videre med relevante innspill
- argumentere for egne meninger i møte med innspill fra andre
- presentere ulike emner på hensiktsmessige måter
- lytte til, lese og reflektere over tekster
- skrive fortellende, informerende og argumenterende tekster
- utforske og samtale om tekster på andre samiske språk
- bruke kunnskap om rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- bruke varierte ord og uttrykk om samfunn og om faglige emner
- delta i samtaler og diskusjoner
- lytte til, lese, utforske og reflektere over skjønnlitterære tekster og saktekster
- informere, fortelle, argumentere og reflektere skriftlig og muntlig
- vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språklige strukturer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 2 etter vg3 påbygning til generell studiekompetanse når de samtaler og diskuterer, reflekterer over tekster og skaper ulike typer muntlige og skriftlige tekster i faglige og allmenne kommunikasjonssituasjoner.
Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 2. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledning for å videreutvikle sin muntlige og skriftlige kompetanse i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 2 ved avslutningen av opplæringen etter vg3 påbygning til generell studiekompetanse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 2 muntlig basert på den muntlige kompetansen eleven har vist i faget. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 2 skriftlig basert på den skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.