Vg1 salg, service og reiseliv (SSR01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter forretningsdrift
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for regler og lovverk som er relevante for servicenæringen, og forklare hvordan de regulerer drift av virksomheter
- beskrive ansvarsfordeling og hva de ulike rollene i en virksomhet innebærer, og utarbeide og presentere et organisasjonskart
- vurdere, kalkulere og tilpasse pris på et produkt med tanke på kostnader og markedssituasjon
- forklare og føre et enkelt regnskap, utarbeide budsjett og vurdere lønnsomheten
- beskrive vareflyt og kvalitet i verdikjeden og vurdere dilemmaer knyttet til lønnsomhet og bærekraftig utvikling
- gjennomføre en enkel risikovurdering og presentere tiltak som forebygger uønskede hendelser
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- følge en beredskapsplan og gjøre rede for funksjonen og formålet med beredskapsplaner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i forretningsdrift når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i forretningsdrift. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i forretningsdrift ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i forretningsdrift basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.