Vg1 salg, service og reiseliv (SSR01‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg1 salg, service og reiseliv innebærer å kunne formidle et budskap og samhandle med kunder og samarbeidspartnere. Det innebærer å tilpasse språket til mottaker, innhold og formål og å lytte til og vise respekt for den som snakker. Videre innebærer det å reflektere, presentere saker, samtale og argumentere i faglige sammenhenger.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg1 salg, service og reiseliv innebærer å kunne utvikle budskap tilpasset ulike formål, medier og målgrupper. Videre innebærer det å kunne kommunisere skriftlig med kunder og samarbeidspartnere. Det innebærer også å kunne planlegge og dokumentere faglige aktiviteter og å kunne bruke og kombinere ulike uttrykksformer som tekst, bilde og symbol på en formålstjenlig måte.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg1 salg, service og reiseliv innebærer å forstå faguttrykk og å kunne finne og bruke relevant informasjon på en kritisk og etterprøvbar måte. Videre innebærer det å kunne vurdere innholdet i tekster ut fra fagkunnskap. Det inngår også å forstå faglitteratur, statistikk, lovtekster og planer.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg1 salg, service og reiseliv innebærer å kunne gjennomføre økonomiske beregninger og hente informasjon fra tabeller, statistikk og diagrammer. Det innebærer også å kunne analysere, omarbeide og vurdere tallmateriale.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg1 salg, service og reiseliv innebærer å kunne være kreativ og skapende med digitale ressurser og kommunisere og samhandle med andre. Videre innebærer det å kunne bruke digitale ressurser formålstjenlig og forsvarlig, vurdere informasjon fra digitale kilder kritisk, bruke nettvett og utvikle digital dømmekraft.