Vg1 salg, service og reiseliv (SSR01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter markedsføring og innovasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere forbrukeratferd i sammenheng med segmentering av målgrupper
- vurdere sentrale konkurransevirkemidler i sammenheng med profilen og lønnsomheten til virksomheter
- utvikle en forretningsidé og vurdere den i lys av bærekraftig utvikling
- lage en enkel markedsplan og gjøre rede for valg av mål og virkemiddel
- utforske hvordan teknologi og endringer i forbrukeratferd påvirker salg og servicerollen, og presentere tiltak og markedsføringsstrategier
- lage en markedsføringskampanje og gjøre rede for valg av virkemidler
- selge et produkt og gjøre rede for salgsprosessen
- kjenne til og ta i bruk gjeldende regelverk for markedsføring og salg
- beskrive administrative funksjoner og rutiner i en virksomhet og drøfte hvordan disse påvirker kvaliteten og servicenivået
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i markedsføring og innovasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i markedsføring og innovasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i markedsføring og innovasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i markedsføring og innovasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.