Vg1 salg, service og reiseliv (SSR01‑01)
Fagenes relevans og sentrale verdier
Vg1 salg, service og reiseliv handler om drift og service i virksomheter. Programfagene skal hjelpe elevene til å forstå betydningen av service- og vertskapsrollen og gi en innføring i administrative og økonomiske oppgaver. Videre handler programfagene om å utvikle produkter og tjenester som dekker behovene som kundene og samfunnet har. Programfagene skal ruste elevene til et arbeidsliv som krever at servicemedarbeideren tar etiske og bærekraftige valg, og som sikrer trygghet innenfor virksomheten.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg1 salg, service og reiseliv skal gjennom kritisk tenkning gi elevene økt innsikt i etiske, sosiale, kulturelle, økonomiske og miljømessige forhold knyttet til servicenæringen. Programfagene skal også stimulere til nytenkning og kreativitet innenfor næringen. Gjennom kunnskap om samspill og kommunikasjon skal programfagene bygge et grunnlag for håndtering av uenighet og konflikter. Vg1 salg, service og reiseliv skal medvirke til å gi kunnskap om hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv.