Vg1 salg, service og reiseliv (SSR01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kultur og samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske hvordan ulik kultur og bakgrunn påvirker kommunikasjon og kundebehandling, og ta hensyn til dette i møte med kunder og gjester
- planlegge og gjennomføre et arrangement og gjøre rede for betydningen av vertskapsrollen
- reflektere over ulike former for relasjonsbygging og forklare betydningen av nettverk
- reflektere over etiske dilemmaer i servicenæringen og vurdere virkemidler som kan fremme etiske og bærekraftige valg
- håndtere klager og beskrive tiltak som forebygger konflikter
- gjøre rede for hvilken rolle servicemedarbeideren har i konflikt- og nødssituasjoner
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i kultur og samhandling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kultur og samhandling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kultur og samhandling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kultur og samhandling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.