Læreplan i engelsk for hørselshemmede (ENG2-03)
Utgått
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I engelsk forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Muntlige ferdigheter i engelsk for hørselshemmede er å uttrykke seg aktivt og uten bruk av tolk ved å velge en formålstjenlig modalitet tilpasset egne preferanser, formål, mottaker og situasjon. Det kan være å høre og tale, å avlese og produsere et engelskspråklig tegnspråk, eller å utnytte skriftspråk og IKT. Det innebærer videre å lære om sosiale konvensjoner og omgangsformer i engelskspråklige land og i internasjonale kontekster. Utvikling av muntlige ferdigheter skjer gjennom praktiske erfaringer og innebærer å bruke gradvis mer nyansert og presist språk i stadig mer komplekse situasjoner, i samtaler og i andre typer direkte kommunikasjon. Videre innebærer det å oppfatte, forstå og drøfte et økende omfang av emner og problemstillinger for å tilegne seg ulike typer fagkunnskap.
Å kunne skrive i engelsk for hørselshemmede er å kunne uttrykke ideer og meninger på en forståelig og hensiktsmessig måte ved å bruke det engelske skriftspråket. Det betyr å planlegge, utforme og bearbeide tekster som kommuniserer, og som har god struktur og sammenheng. I tillegg er skriving et redskap for språklæring. Utvikling av skriveferdigheter i engelsk innebærer å lære rettskriving og utvikle et økende repertoar av engelske ord og språklige strukturer. Videre innebærer det å utvikle en allsidig kompetanse i å skrive ulike typer generelle, litterære og faglige tekster på engelsk ved å bruke uformelt og formelt språk tilpasset formål og mottaker.
Å kunne lese i engelsk for hørselshemmede er å kunne skape mening ut fra ulike typer tekster. Det betyr å lese engelskspråklige tekster for å forstå, reflektere over og tilegne seg innsikt og kunnskap på tvers av kulturer og fagfelt. Det innebærer videre å forberede, utføre og bearbeide lesing av engelskspråklige tekster til forskjellige formål, og av varierende lengde og kompleksitet. Tekster kan presenteres gjennom ulike medier og kan også framstå som visualiserte tekster gjennom å bruke tegnspråk fra engelskspråklige land. Utvikling av leseferdigheter i engelsk er å ta i bruk lesestrategier tilpasset formålet med lesingen i stadig mer krevende tekster. Videre innebærer det å lese engelskspråklige tekster med flyt og forståelse, og utforske, drøfte, lære av og reflektere over ulike typer informasjon.
Å kunne regne i engelsk for hørselshemmede er å kunne bruke relevante matematiske begreper på engelsk og/eller på tegnspråk fra et engelskspråklig land i ulike situasjoner. Det innebærer å kjenne til måleenheter som brukes i engelskspråklige land, og forstå og kommunisere om tall, grafiske framstillinger, tabeller og statistikk på engelsk. Utvikling av regneferdigheter i engelsk innebærer å bruke tall og regning ved å utvikle et repertoar av matematiske termer på engelsk knyttet til dagliglivet og til generelle og faglige emner.
Digitale ferdigheter i engelsk for hørselshemmede er å kunne bruke et variert utvalg digitale verktøy, medier og ressurser for å styrke språklæringen, kommunisere på engelsk eller på tegnspråk fra et engelskspråklig land, og tilegne seg relevant kunnskap i engelskfaget. Bruk av digitale ressurser gir mulighet for å oppleve engelskspråklige tekster i autentiske situasjoner, det vil si naturlige, ikke-tilpassede situasjoner. Utvikling av digitale ferdigheter innebærer å innhente og behandle informasjon for å skape ulike typer tekster. Digitale formkrav i tekster betyr at effekter, bilder, tabeller, overskrifter og punkter er satt sammen for å understreke og formidle et budskap. Det innebærer videre å bruke digitale kilder i skriftlige og muntlige tekster, og å ha en kritisk og selvstendig holdning til kildebruk. Digitale ferdigheter innebærer å utvikle kunnskap om opphavsrett og personvern gjennom etterprøvbare kildehenvisninger.
4 av 11