Læreplan i engelsk for hørselshemmede (ENG2-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Språklæring
- bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
- kommentere eget arbeid med å lære engelsk
- identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål og bruke dette i egen språklæring
- velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
Direkte kommunikasjon
- velge og bruke ulike strategier tilpasset formålet
- forstå og bruke et generelt ordforråd og/eller tegnforråd innen BSL/ASL knyttet til forskjellige emner
- vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
- forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer talespråklige og/eller tegnspråklige tekster om forskjellige emner
- uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
- uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
- bruke passende samtaleregler og innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
- bruke sentrale mønstre for ordbøying og/eller tegnendringer og ulike setningstyper i kommunikasjon
- forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
Skriftlig kommunikasjon
- velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
- forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
- vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
- forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster
- lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
- bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
- bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
- bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
- kjenne til personvern og opphavsrett og velge og bruke innhold fra forskjellige kilder på en etterprøvbar måte
Kultur, samfunn og litteratur
- drøfte levesett og omgangsformer blant hørende og hørselshemmede i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
- gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
- drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land, deriblant tekster av og om døve
- beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land
- lage, formidle og samtale om egne tegnspråklige og/eller talespråklige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur, film og kulturelle uttrykksformer
- samtale om og formidle aktuelle og faglige emner
9 av 11