Læreplan i engelsk for hørselshemmede (ENG2-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Språklæring
- identifisere situasjoner der det kan være nyttig eller nødvendig å kunne engelsk og et engelskspråklig tegnspråk
- samtale om eget arbeid med å lære engelsk
- finne likheter mellom ord og uttrykksmåter i engelsk og egne morsmål
- bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i utforsking av språket
Direkte kommunikasjon
- bruke tegn- og/eller talespråkstrategier for å oppfatte og kommunisere direkte
- oppfatte og forstå betydningen av ord og/eller tegn og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
- forstå og bruke engelske tegn og/eller ord, uttrykk og setningsmønstre knyttet til egne behov og følelser, dagligliv, fritid og interesser
- forstå hovedinnholdet i engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
- bruke noen høflighetsuttrykk og enkle fraser for å få hjelp til å forstå og bli forstått
- delta i dagligdagse samtaler knyttet til nære omgivelser og egne opplevelser
- bruke det engelske alfabetet og håndalfabetet til British Sign Language eller American Sign Language og stave navn og bostedsnavn
- forstå og bruke tegn og/eller ord og uttrykk knyttet til priser, mengder, form og størrelser i kommunikasjon om dagligliv, fritid og interesser
Skriftlig kommunikasjon
- bruke enkle lese- og skrivestrategier
- forstå sammenhengen mellom engelske munnformer, språklyder og bokstaver ved å trekke bokstavlyder sammen til ord
- forstå betydningen av ord og/eller tegn og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
- lese, forstå og skrive engelske ord og uttrykk knyttet til egne behov og følelser, dagligliv, fritid og interesser
- forstå hovedinnholdet i enkle tekster om kjente emner
- skrive korte tekster som uttrykker meninger og interesser, og som beskriver, forteller og spør
- bruke noen vanlige småord og enkle stave- og setningsmønstre
- bruke digitale verktøy for å hente informasjon og eksperimentere med å skape tekst
Kultur, samfunn og litteratur
- gi noen eksempler på engelskspråklige land og kjente hørende og døve personer derfra
- samtale om noen sider ved ulike levesett, tradisjoner og skikker i engelskspråklige land og i Norge
- delta i framføring av engelskspråklige rim, regler, sanger, korte skuespill og fortellinger
- gi uttrykk for egne tanker og meninger i møte med engelskspråklig litteratur og barnekultur
- lage egne tegnspråklige og/eller talespråklige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur
7 av 11