Læreplan i engelsk for hørselshemmede (ENG2-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 2. årstrinn
Språklæring
- gi eksempler på noen situasjoner der det kan være nyttig å kunne engelsk og et engelskspråklig tegnspråk
- finne tegn, ord og uttrykk som er felles for engelsk og eget morsmål
- bruke digitale ressurser i opplevelse av språket
Direkte kommunikasjon
- se, lytte etter, og bruke de mest grunnleggende engelske munnformer og språklyder gjennom praktisk-estetiske uttrykksmåter
- avlese og/eller lytte til og forstå enkle instruksjoner gitt på engelsk og/eller et engelskspråklig tegnspråk
- avlese og/eller lytte til og forstå ord og/eller tegn og uttrykk i engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
- forstå og bruke noen tegn eller ord og uttrykk knyttet til nære omgivelser og egne interesser
- hilse, stille og svare på enkle spørsmål, og bruke noen høflighetsuttrykk
- delta i enkle innøvde dialoger og spontane samtaler knyttet til nære omgivelser og egne opplevelser
- gjenkjenne og bruke håndalfabetet til BSL (British Sign Language) eller ASL (American Sign Language)
- bruke tall i samtale om nære omgivelser og egne opplevelser
Skriftlig kommunikasjon
- kjenne igjen sammenhengen mellom noen engelske språklyder og stavemønstre
- eksperimentere med å lese og skrive engelske ord, uttrykk og enkle setninger knyttet til nære omgivelser og egne interesser
Kultur, samfunn og litteratur
- samtale om sider ved barns dagligliv i engelskspråklige land
- ta del i og oppleve barnekultur fra engelskspråklige land gjennom å bruke ord, tegnspråk, bilder, musikk og bevegelse
- gi uttrykk for egne opplevelser av engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
6 av 11