Læreplan i engelsk for hørselshemmede (ENG2-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 7. årstrinn
Språklæring
- identifisere og bruke ulike situasjoner og strategier for å utvide egne ferdigheter i engelsk
- beskrive eget arbeid med å lære engelsk
- identifisere noen språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og egne morsmål
- bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i egen språklæring
Direkte kommunikasjon
- bruke strategier for å oppfatte og uttrykke seg på talespråk og/eller BSL/ASL
- forstå og bruke et tegn- og/eller ordforråd knyttet til kjente emner
- forstå hovedinnholdet i talespråklige og/eller tegnspråklige tekster om kjente emner
- bruke høflighetsuttrykk og situasjonsrelaterte uttrykk i talespråklige og/eller tegnspråklige ytringer
- uttrykke seg for å få hjelp til å forstå og bli forstått i ulike situasjoner
- uttrykke og begrunne egen mening om kjente emner
- bruke samtaleregler, innlede, holde i gang og avslutte samtaler knyttet til kjente situasjoner
- bruke grunnleggende mønstre for ordbøying eller tegnendringer og setningstyper i kommunikasjon
- uttrykke seg om enkle beregninger, valuta og måleenheter i kommunikasjon om dagligdagse situasjoner
- bruke digitale ressurser for å kommunisere med andre
Skriftlig kommunikasjon
- bruke lese- og skrivestrategier
- forstå og bruke et ordforråd knyttet til kjente emner
- forstå hovedinnholdet i selvvalgte tekster
- lese og forstå ulike typer tekster av varierende omfang fra forskjellige kilder
- ta notater for å lage ulike typer tekster
- skrive sammenhengende tekster som forteller, gjenforteller, beskriver og uttrykker opplevelser og egne meninger
- bruke grunnleggende mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler for å finne relevant informasjon og lage ulike typer tekster og/eller tegnspråklige tekster
- bruke digitale ressurser for å kommunisere med andre
Kultur, samfunn og litteratur
- fortelle om ulike hørende og døve personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land
- samtale om levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant samisk kultur
- lese engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur, deriblant tekster av og om døve, og samtale om personer og innhold
- gi uttrykk for egne reaksjoner på engelskspråklige litterære tekster, film, nettkultur, bilder og engelskspråklige sangtekster eller tegnspråkpoesi
- uttrykke seg på en kreativ måte inspirert av engelskspråklige litterære tekster fra forskjellige kilder, deriblant tekster av og om døve
- formidle korte tekster om selvvalgte emner
8 av 11