Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-03)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 10. årstrinn
Muntlige tekster
- lytte til, avlese og gjenkjenne en del alminnelige slanguttrykk og ungdomsspråk
- oppfatte innhold og informasjon i visualiserte tekster og gjengi på norsk eller tegnspråk
- forklare på norsk eller tegnspråk hvordan rytme, stemmestyrke og intonasjon kan bidra til språklig innhold
- avlese og benytte et ordforråd som dekker ulike emner og fag
- formidle på norsk eller tegnspråk et budskap med sammenheng og presisjon
- uttrykke egne meninger på norsk eller tegnspråk i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
- planlegge og gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner og rollespill på norsk eller tegnspråk tilpasset ulike mottakere
- bruke ulike strategier for å lære seg norsk
Skriftlige tekster
- lese og gjenfortelle eldre og nyere ungdomslitteratur
- bruke kombinasjoner av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
- orientere seg i store tekstmengder for å finne relevant informasjon
- lese kritisk og vurdere teksters troverdighet
- gjenkjenne og bruke ulike måter å argumentere på i tekster
- begrunne egne tekstvalg med utgangspunkt i egne lesepreferanser og formålet med lesingen
- bruke fagterminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
- lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitteratur og sakprosa på hovedmålet: diskusjonsinnlegg, artikkel, formelt brev, novelle, fortelling, dikt og drama
- uttrykke seg skriftlig med presisjon og sammenheng og benytte et variert og nyansert ordforråd og ulike setningskonstruksjoner i eget skrivearbeid
- vurdere egne tekster og egen skriveutvikling ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
- gjøre rede for hvordan tekster i ulike sjangere kan bygges opp på ulike måter
- gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder
- beherske tekstbehandlingsverktøy til egen skriveprosess og bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
- bruke tekster hentet fra bibliotek, internett og massemedier på en kritisk måte og referere til benyttede kilder
- lese og hente informasjon fra et utvalg svenske og danske tekster
- utvikle egne tekster fra ide til ferdig produkt inspirert av litteratur
Sammensatte tekster
- tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster
- lese og vurdere tekst og bilde i propaganda, kunst og reklame
- beskrive og fortelle om tema og komposisjon i visuelle uttrykk og sammensatte tekster
- bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster
- bruke digitale medier i dialog med andre
- tolke og beskrive grafisk representasjon og andre data i digitale medier
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster
Språk og kultur
- drøfte språklige likheter og forskjeller mellom norsk og tegnspråk
- gjenkjenne og navngi sentrale trekk ved noen regionale dialekter
- gjøre rede for språk- og litteraturutvikling fra 1850 til i dag
- forklare språkdebatt og språklig variasjon i Norge i dag
- presentere viktige temaer i sentrale samtidstekster og sammenlikne dem med framstillinger i klassiske verk fra norsk litteratur: kjærlighet og kjønnsroller, helt og antihelt, virkelighet og fantasi, makt og motmakt, løgn og sannhet, oppbrudd og ansvar
- gjøre rede for hvordan samfunnsforhold, verdier og tenkemåter fremstilles i oversatte tekster fra samisk og andre språk
- skille mellom og vurdere positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
- presentere resultatet av fordypning i to selvvalgte emner; et forfatterskap, et litterært tema eller et språklig tema
9 av 14