Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-03)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlige tekster
- lytte til, avlese, forstå og benytte ordforråd og uttrykk som dekker ulike emner og fag
- bruke fagkunnskap fra eget utdanningsprogram i foredrag og diskusjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
- bruke norskfaglig kunnskap i samtaler på tegnspråk eller norsk om tekster
- utøve på norsk eller tegnspråk ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, presentasjoner og framføringer, både som aktør og tilskuer
- bruke relevante og saklige argumenter på norsk eller tegnspråk i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon
- beskrive og reflektere over, på norsk eller tegnspråk, sin egen språkbruksveksling
- reflektere over egen språkutvikling
Skriftlige tekster
- drøfte hovedinnholdet i og reflektere over et representativt utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk, skjønnlitterære tekster, sakprosa, oversatt samisk litteratur og annen oversatt litteratur
- gjøre rede for enkelte sentrale forfattere knyttet til tekster som leses og oppleves
- hente ut og nyttiggjøre seg informasjon fra skriftlig materiale
- gi en sammenhengende skriftlig framstilling på hovedmålet med dekkende ordforråd og korrekte grammatiske strukturer
- bruke et bredt register av språklige virkemidler i egen skriving, i sakprosa og kreative tekster
- beskrive sjangerkrav og kompositoriske trekk i både skjønnlitterære tekster og sakprosa
- skrive fagtekster knyttet til eget utdanningsprogram
Sammensatte tekster
- beskrive sentrale virkemidler i massemedia, teater og film
- reflektere over den rollen massemedier spiller i samfunnet
- kombinere muntlige, skriftlige, tegnspråklige og andre visuelle og auditive uttrykksformer i egen tekstproduksjon og ved framføringer og presentasjoner
- gjenfortelle og tolke hovedinnholdet i utvalgte stykker fra film og teater
- bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster
Språk og kultur
- reflektere over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet
- forklare tospråklighet og flerspråklighet, førstespråk og andrespråk
- forklare forholdet mellom minoritetsspråk og majoritetsspråk i Norge
- oversette tekster fra norsk til tegnspråk og fra tegnspråk til norsk og sammenlikne grammatiske hovedtrekk
- gjøre rede for noen paralleller og kontraster i tekstoppbygging på norsk og tegnspråk
- sammenlikne fortellermåter og språkfunksjoner i et utvalg norske og tegnspråklige tekster
- vurdere fortellermåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra flere land
- hente, vurdere og anvende fagstoff fra digitale kilder i muntlig og skriftlig arbeid
10 av 14