Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-03)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 7. årstrinn
Muntlige tekster
- regulere tonehøyde og stemmestyrke, med ord- og setningsrytme
- reprodusere rytme og betoning i enkeltord og vite hva stemmemodulering kan benyttes til
- regulere en samtale ved setningsmelodi, betoning, stemmeleie, pauser og kroppsspråk
- stille spørsmål og gjøre seg forstått i møte med hørende og døve
- opptre i ulike språkroller gjennom rollespill, drama, opplesing, intervju og presentasjoner
- lytte til og vise respekt for andre oppfatninger og standpunkter og uttrykke egne standpunkt på norsk eller tegnspråk
- presentere fagstoff på norsk eller tegnspråk med og uten hjelpemidler
- drøfte og vurdere skjønnlitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser på norsk eller tegnspråk
- gjenfortelle på norsk eller tegnspråk hovedtrekk fra barnelitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser
Skriftlige tekster
- lese et mangfold av tekster i ulike sjangere og av ulik kompleksitet, norske og oversatte, skjønnlitterære tekster og sakprosatekster
- formulere tolkninger av leste tekster
- bruke ulike lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
- med egne ord eller tegn referere og oppsummere hovedmomenter i en tekst
- bruke grunnleggende regler for grammatikk, rettskrivning, syntaks og ulike setningstyper i egen tekstproduksjon
- anvende et ordforråd som dekker ulike emner fra dagliglivet og andre fag
- skrive sammenhengende tekster som forteller, beskriver, informerer og spør
- gjenfortelle og oppsummere tekst og forme spørsmål og forklaring til en tekst
- presentere et tema skriftlig
- skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift
- strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
- vurdere egne og andres tekster og ta imot tilbakemeldinger
- lese og innhente informasjon fra tekster av ulik lengde og i ulike sjangere, både skjønnlitteratur og sakprosa
- bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst i ulikt tempo
- lese eldre og nyere barnelitteratur og sakspregede tekster
- gjenkjenne bokstavene som finnes i samisk alfabet
- bruke oppslagsverk og ordbøker
- bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster
- bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte
- forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett
Sammensatte tekster
- forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
- lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
- presentere egne tekster med bilder, tegnspråk, bevegelse, drama, rytmikk og gjennom digitale verktøy
- bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon
Språk og kultur
- identifisere og kategorisere likheter og forskjeller mellom norsk, norsk tegnspråk og engelsk
- gjenkjenne sidemål, svensk, dansk og samisk
- finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med noen andre dialekter på norsk og tegnspråk
- presentere noen sentrale barnebokforfattere
- gjenkjenne flertydighet i språket
- sammenlikne og presentere personer og handling i barne- og ungdomslitteratur
8 av 14