- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter 4. årstrinn
Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte ut og/eller avlese og forme språklydene på munnen
- bruke de vanligste språklydene og konsonantforbindelsene
- lytte ut, munnavlese, forstå og uttale vanlige norske ord og fraser fra skolehverdagen
- bruke enkle muntlige fraser for å få hjelp til å forstå og bli forstått
- vise hva eget lydregister kan brukes til i kontakt med andre og delta i samhandling med andre gjennom lek, dramatisering og improvisasjon
- delta i kommunikasjon og samhandling med andre på norsk og tegnspråk
- navngi og bruke tall til å angi priser, alder, tid, mengder og størrelser
- begrunne egne tekstvalg og gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og tv-programmer
- framføre tekster for medelever på norsk og tegnspråk
Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese skjønnlitteratur og fagtekster for barn med flyt, sammenheng og forståelse
- trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenheng mellom deler og helhet i tekster
- bruke lesestrategier og tekstkunnskap målrettet for å lære
- anvende ofte brukte grammatiske strukturer, småord, sentrale setningsmønstre og stavemåter
- bruke og beskrive sentrale ordklasser og tegnsetting i egen og andres tekster
- skrive beskjeder og beskrivende, fortellende og spørrende setninger
- skrive fortellinger, eventyr, brev, dikt og sakspreget tekster
- skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift
- ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning
- eksperimentere med ulike lesestrategier
- lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner
- benytte et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke kunnskap, opplevelser, følelser og egne meninger
- bruke ordbøker og andre hjelpemidler i egen språklæring
- foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
- lese og skrive tall som angir priser, alder, tid, mengder og størrelser
- finne stoff til egne skriveoppgaver ved hjelp av kilder på bibliotek og Internett
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- oversette enkle tekster fra tegnspråk til norsk og fra norsk til tegnspråk
- gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og tv-programmer
- lage fortellinger ved å kombinere bilde, tegnspråk, ord, lyd og drama
- finne opplysninger i en sammensatt tekst ved å kombinere ord og illustrasjon
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive likheter og forskjeller mellom ord, uttrykksmåter, ordklasser og deres funksjon på tegnspråk og norsk
- forklare forskjellen på språkbruk og språkvalg i nær- og fjernkommunikasjon
- beskrive sjangertrekk i eventyr og fortellinger
- presentere hovedinnholdet og tema i barnelitteratur
- variere setningskonstruksjon
Side 7 Av 14