Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-03)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Muntlige tekster
- sette sammen og framføre på norsk eller tegnspråk et avgrenset skjønnlitterært program
- samtale og diskutere på norsk eller tegnspråk tverrfaglige emner
- bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og presentasjoner på norsk eller tegnspråk
- mestre ulike muntlige roller på norsk eller tegnspråk som aktør og tilhører
- avlese og bruke fagterminologi, ordtak og idiomatiske uttrykk
Skriftlige tekster
- analysere og vurdere egne lese- og skrivestrategier
- tolke og analysere helhet og nyanser i ulike sjangere og sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt
- bruke kunnskap fra andre fag og fagområder til å tolke og forstå tekst
- skrive litterære tolkinger, essay og resonnerende, drøftende og analyserende framstillinger
- lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster
- bruke kunnskap om tekst, sjangerkrav, komposisjon og litterære virkemidler i egen skjønnlitterær skriving
- beherske formverk og tekstbinding på hovedmålet
- skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
- utarbeide egne problemstillinger og gjennomføre større skriftlige arbeider
- begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene
Sammensatte tekster
- vurdere og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bruk av bilde
- analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning av ulike sjangere fra TV, film og internett
- sammenlikne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
- bruke ulike medier for å tolke og til å presentere tekster fra ulike tider
Språk og kultur
- beskrive hovedlinjene i norsk litteraturhistorie fra 1870 til i dag og redegjøre for aktuelle forfattere i et representativt utvalg skjønnlitterære tekster og sakprosa
- beskrive sentrale trekk ved den modernistiske tradisjonen fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag i et samfunnsperspektiv
- lese et avgrenset utvalg oversatte nordiske tekster
- gjengi hovedtrekkene i norsk språkdebatt og –politikk fra 1830-årene til i dag og beskrive bakgrunnen for våre to skriftspråk
- gjøre rede for språkslektskap og fellestrekk i sentrale auditive og i sentrale visuelle språk
- greie ut om forholdet mellom norsk og tegnspråk på 1900-tallet og språkenes status i det nye årtusenet
- gi eksempler på hvordan ulike språk påvirker hverandre
- beskrive de språklige minoritetenes språksituasjon og språklige rettigheter i Norge i dag
- gi eksempler på språklige særtrekk i eget miljø og sammenlikne med andre sentrale dialekter og sosiolekter på norsk og tegnspråk
- gjøre rede for hvordan ulike språk og kulturer i Norge i dag møtes og brytes og hvordan eget språk og egen kultur utvikles og endres i samspill med andre
- bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder i egne arbeider
- gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne
12 av 14