Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 10. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige og visualiserte tekster
- lytte til og gjenkjenne en del alminnelige slanguttrykk og ungdomsspråk
- forklare på norsk eller tegnspråk hvordan rytme, stemmestyrke, intonasjon, mimikk og kroppsspråk kan bidra til språklig innhold
- samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og fremføre tolkende opplesing og dramatisering
- delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
- presentere fagstoff med relevant fagterminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier, tilpasset ulike mottakere
- vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
Skriftlig kommunikasjon
- lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på norsk og formidle mulige tolkninger
- orientere seg i store tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon i arbeidet med faget
- gjengi innholdet og finne tema i et utvalg tekster på svensk og dansk
- skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster med begrunnede synspunkter, tilpasset mottaker og formål
- uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre formverk, ortografi og tekstbinding
- gjenkjenne virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke noen av dem i egne tekster
- planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
- integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig
Språk, litteratur og kultur
- gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
- gjøre rede for noen kjennetegn ved hovedgrupper av talemål i Norge, og diskutere holdninger til ulike talemål
- gjøre rede for rettigheter i forbindelse med bruk av samisk språk i Norge og om utbredelsen av de samiske språkene
- beherske grammatiske begreper som beskriver hvordan språk er bygd opp
- forklare bakgrunnen for at det er to likestilte norske målformer og gjøre rede for språkdebattene og de språklige variasjonene i Norge i dag
- gjøre rede for prosessen med å få norsk tegnspråk anerkjent som et offisielt språk og om utbredelsen av tegnspråk
- drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
- gi eksempler på og kommentere hvordan samfunnsforhold, verdier og tenkemåter framstilles i oversatte tekster fra samisk og andre språk
- presentere viktige temaer og uttrykksmåter i et utvalg sentrale samtidstekster og i noen klassiske tekster i norsk litteratur
- beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
- forklare og bruke grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett ved publisering og bruk av tekster
- presentere resultatet av fordypning i et selvvalgt emne: et forfatterskap, et litterært emne eller et språklig emne, og begrunne valg av tekst og emne
9 av 14