Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner på norsk eller tegnspråk
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- tilpasse språk og sjanger til formål og mottaker og bruke et variert og presist ordforråd og terminologi
- presentere norskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
- formidle faginnhold presist ved å bruke digitale medier og verktøy
Skriftlig kommunikasjon
- lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
- skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster
- uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre språklige formkrav
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for noen sentrale likheter og forskjeller mellom norrønt og moderne norsk språk
- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
- forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap fra retorikken
- lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold
- analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i tekster som er hentet fra ulike digitale medier
- forklare hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk i sentrale tekster fra slutten av 1700-tallet til 1870-årene og i et utvalg samtidstekster
- sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
11 av 14