Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Muntlig kommunikasjon
- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner på norsk eller tegnspråk
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- tilpasse språk og sjanger til formål og mottaker og bruke et variert og presist ordforråd og terminologi
- presentere norskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
- formidle faginnhold presist ved å bruke digitale medier og verktøy
- lytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster av ulik kompleksitet og reflektere over innholdet
- lytte til og vurdere argumentasjonen i andres tekster og ta stilling til innhold og formål
- bruke et variert, nyansert ordforråd, mestre ordtak og idiomatiske uttrykk og tilpasse språk og sjanger til formål og mottaker
- drøfte og presentere norskfaglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
- bruke retoriske og digitale ferdigheter til å produsere og framføre sammensatte tekster
- sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
Skriftlig kommunikasjon
- lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
- skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster
- uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre språklige formkrav
- orientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge, sammenfatte og vurdere relevant informasjon
- lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid
- skrive litterære tolkninger og retoriske analyser, kreative tekster og resonnerende tekster med utgangspunkt i norskfaglige tekster
- skrive informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon
- uttrykke seg med et presist og nyansert ordforråd og mestre språklige formkrav
- bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler i egen skriving
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for noen sentrale likheter og forskjeller mellom norrønt og moderne norsk språk
- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
- forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap fra retorikken
- lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold
- analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i tekster som er hentet fra ulike digitale medier
- forklare hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk i sentrale tekster fra slutten av 1700-tallet til 1870-årene og i et utvalg samtidstekster
- sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
- gjøre rede for særtrekk ved et utvalg varianter av tegnspråk og norske talemål, og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av tegnspråk og talemål
- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag
- gjøre rede for noen sentrale likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene
- gjøre rede for hvilken status minoritetsspråk har i Norge i dag
- presentere et utvalg oversatte og originale nordiske tekster
- analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentrale norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sakprosasjangere
- tolke og vurdere komplekse, sammensatte tekster
- gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov
13 av 14