Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
- forstå og bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner
- samtale om og reflektere over, på norsk eller tegnspråk, sin egen språk- og kodeveksling
- bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
- kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner
Skriftlig kommunikasjon
- lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål
- skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram etter mønster fra ulike eksempeltekster
- skrive kreative tekster med bruk av ulike språklige virkemidler
- tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv
- bruke ulike estetiske uttrykksformer i sammensatte tekster
- gi en sammenhengende skriftlig framstilling med dekkende ordforråd og korrekte grammatiske strukturer
- vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
- innhente, vurdere og bruke fagstoff og informasjon fra digitale kilder i arbeidet med egne tekster, og følge regler for personvern og opphavsrett
- bruke digitale verktøy til presentasjon, publisering av egne tekster og kommunikasjon med andre
Språk, litteratur og kultur
- forklare forholdet mellom minoritetsspråk og majoritetsspråk i Norge
- reflektere over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet
- gi eksempler på flerspråklighet og drøfte fordeler og utfordringer i flerspråklige samfunn
- beskrive og vurdere hvordan språk og sjangere brukes av representanter for ulike yrkesgrupper og i ulike sosiale sammenhenger
- sammenligne tekster på norsk og tegnspråk og reflektere over likheter og forskjeller
- gjøre rede for et bredt register av språklige virkemidler og forklare hvilken funksjon de har
- drøfte kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et utvalg samtidstekster
10 av 14