Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 4. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte etter, gjengi, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster
- bruke munnstilling, språklyder og muntlige fraser i kommunikasjon med andre
- følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- samhandle med andre gjennom dramatisering, samtale og diskusjoner på norsk eller tegnspråk
- bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
- framføre tekster for medelever på norsk eller tegnspråk
Skriftlig kommunikasjon
- lese ulike typer tekster for barn med forståelse, flyt og sammenheng
- finne informasjon ved å kombinere ord, setninger, avsnitt og illustrasjon i tekster på skjerm og papir
- lese, reflektere over og samtale om egne og andres tekster
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler som gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
- bruke ulike typer notater som grunnlag for egen skriving
- benytte et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke opplevelser, kunnskap, følelser og egne meninger
- skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster inspirert av eksempeltekster
- variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
- skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur i egen skriving
- strukturere tekster med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning
- bruke og beskrive sentrale ordklasser og tegnsetting i egen og andres tekster
- anvende ofte brukte grammatiske strukturer, småord, sentrale setningsmønstre og stavemåter
- lage tekster som kombinerer ord eller tegn, bilde og lyd eller visuelle effekter med og uten digitale verktøy
- søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
- bruke bibliotek, Internett og ordbok til å finne informasjon til egen skriving
Språk, litteratur og kultur
- beskrive ord, tegn, uttrykksmåter, noen ordklasser og deres funksjon på tegnspråk og norsk
- forklare forskjellen mellom språkbruk og språkvalg i nær- og fjernkommunikasjon
- samtale om opphavet til og betydningen av noen kjente ordtak og faste uttrykk
- gjengi enkle tekster fra tegnspråk til norsk og fra norsk til tegnspråk
- samtale om innhold og form i sammensatte tekster
- samtale om sanger, regler, poesi, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på norsk og tegnspråk og i oversettelse fra samisk og andre språk
- beskrive sjangertrekk i eventyr og fortellinger
- gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og tv-programmer
- uttrykke tanker om språk, personer og handling i egnede tekster fra ulike tider og kulturer
7 av 14