Vg2 elenergi og ekom (ELE02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter elenergi og styresystem
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje, gjennomføre, setje i drift, kontrollere og dokumentere yrkesoppgåver i faget elenergi og styresystem individuelt og i samarbeid med andre ut frå gjeldande regelverk, normer og teknisk underlag og grunngi vala som er gjorde
- risikovurdere yrkesoppgåver i faget elenergi og styresystem og velje trygge og gode arbeidsmetodar og ergonomiske arbeidsstillingar
- utføre arbeidet i faget elenergi og styresystem i samsvar med interne rutinar for elsikkerheit, personsikkerheit og utføre livreddande førstehjelp
- utarbeide og bruke skjema og teikningar i målestokk med normerte symbol i utføringa av yrkesoppgåver og drøfte digitale verktøy som hjelpemiddel i yrkesutøvinga
- utføre systematisk feilsøking og utbetre feil på elektriske anlegg og utstyr ved hjelp av eigna instrument og teknisk dokumentasjon
- utføre reparasjon og vedlikehald av elektrisk verktøy og utstyr og vurdere miljøkonsekvensar og lønnsemd av reparasjonen
- dimensjonere leidning, kabel og vern ut frå overspenning, selektivitet og belastnings-, kortslutnings- og feilstraumar og velje materiell på grunnlag av ytre påverknader og vurdere eigna tiltak for å vareta sikkerheita ved feil
- bruke eigna verktøy, maskiner og materiell i utføringa av yrkesoppgåvene og halde ved like og halde orden i eige handverktøy
- velje og bruke eigna materiale og metall i yrkesoppgåver og grunngi val ut frå mekaniske, kjemiske og termiske eigenskapar
- terminere ulike kabeltypar og elektriske forbindelsar, skøyte kabel med tverrsnitt som er større enn 10 mm2, og gjere greie for korleis ein oppnår gode og varige elektriske forbindelsar
- utføre sluttkontroll av yrkesoppgåver i faget elenergi og styresystem og vurdere måleresultatet opp mot gjeldande regelverk og berekna verdiar
- montere to fordelingsanlegg baserte på ulike spenningssystem med vern og utstyr for måling og overvaking av forbruk og beskrive eigenskapar og bruksområde for TN-, IT- og TT-nett
- montere brukartilpassa installasjonar med ulike effektuttak, belysnings- og varmeanlegg med tilhøyrande styringssystem og vurdere løysingar for energieffektiviserande tiltak
- montere og programmere styringssystem for kontinuerleg regulering og gjere greie for verkemåten og funksjonen til komponentane og måleområdet og nøyaktigheita til sensorane
- montere, programmere og konfigurere styringssystem for motorar med moglegheit for fjernstyring av turtal og dreieretning, foreslå tiltak for å redusere elektromagnetisk støy og gjere greie for informasjon på merkeskiltet til motoren og effektivitetsnivået til motoren
- berekne effektfaktoren i tilførselen til anlegget, forklare kva belastningstypar som påverkar effektfaktoren, og foreslå tiltak for å kompensere han
- montere eit mindre anlegg for lokal produksjon og lagring av elektrisk energi med moglegheit for nettilkopling og drøfte korleis dette kan bidra til energibalanse på straumnettet
- montere styring av skiljebrytar og effektbrytar med forrigling i fordelingsanlegg, forklare verkemåten til komponentane og styringa og gjere greie for oppbygging og effektiv drift av eit lokalt distribusjonsnett
- montere, måle, berekne og vurdere kvaliteten på jordingssystem med jordelektrode, utjamningsforbindelsar og verneleiarar i elektriske anlegg, installasjonar og utstyr
- drøfte kva krav og forventningar som blir stilte til eit likeverdig og inkluderande yrkesfellesskap, og beskrive plikter og rettar arbeidsgivar og arbeidstakar har i arbeidslivet, og korleis lovene og avtalane i arbeidslivet er laga for å vareta alle tilsette
- drøfte førebyggjande tiltak for brannsikkerheit i elektriske anlegg
- vurdere kvaliteten på utført arbeid og foreslå forbetringar knytte til estetikk, funksjon og sikkerheit
- handtere avfall etter eige arbeid i samsvar med gjeldande regelverk, leverandørane sine beskrivingar og gjeldande system for internkontroll og drøfte forskjellar på lineær- og sirkulærøkonomi
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Elevane viser og utviklar kompetanse i elenergi og styresystem når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i programfaget.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Læraren kan gi arbeidsoppgåver som dekkjer begge programfaga. Læraren kan gi arbeidsoppgåver som dekkjer begge programfaga. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i elenergi og styresystem. Elevane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i elenergi og styresystem ved avslutninga av opplæringa i programfaget. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måtar. Med utgangspunkt i kompetansemåla skal læraren vurdere korleis eleven viser forståing, evne til refleksjon og kritisk tenking, og korleis eleven meistrar utfordringar og løyser oppgåver i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i elenergi og styresystem basert på kompetansen eleven viser ved å planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige fagleg arbeid.