Duodji (KHV02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke duodji-/duodje-/duedtie-teknikker og håndverktøy i arbeid med harde og myke materialer på en miljøbevisst og trygg måte
- samle og oppdage verdien i naturmaterialer fra nærmiljøet og bruke dette i eget skapende arbeid
- utforske dáidda/samiske kunstverk og andre kulturelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i egne visuelle fortellinger
- eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast
- forestille seg og beskrive framtiden gjennom tegning og modeller
- planlegge og konstruere i naturmaterialer etter inspirasjon fra samisk og lokal byggeskikk
- lage en utstilling eller samling ved hjelp av digitale verktøy
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget duodji/duodje/duedtie på 1. og 2. trinn når de bruker duodji-/duodje-/duedtie-teknikker og verktøy til å sanke og forme i naturmaterialer og i andre materialer. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de forteller gjennom digitale og visuelle medier og samtaler om opplevelser av kunst, gjenstander og bygninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får varierte sanseerfaringer, bidra i praktisk utforsking og dele ideer og opplevelser. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i duodji/duodje/duedtie. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å fortelle gjennom bilder, forme i materialer og delta med egne meninger i skapende prosesser.