Duodji (KHV02‑02)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I faget duodji/duodje/duedtie handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene utvikler evne til skapende tankeprosesser, praktisk problemløsing og utholdenhet i møte med hverdagslivets utfordringer. Elevene opparbeider praktiske ferdigheter og evne til å stille spørsmål, møte utfordringer i hverdagen og se muligheter i ukjente situasjoner. Arbeid med kunst og materiell og immateriell kultur bidrar til å styrke elevenes selvbilde og identitetsutvikling, gir felles referanserammer og skaper mening i tilværelsen. Elevene får verktøy til å utforske meninger, ideer og følelser og til å uttrykke seg gjennom ulike formater og arenaer.
Demokrati og medborgerskap
I faget duodji/duodje/duedtie handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene utfordres til å reflektere kritisk over kunst, design og materiell og immateriell kultur og til å gi uttrykk for egne opplevelser, tanker og meninger. Faget skal videreføre duodji-/duodje-/duedtie-kunnskaper fra tidligere generasjoner i et samtidsperspektiv. Gjennom møter med kunst og kultur og arbeid med kreative og visuelle ytringer kan elevene utvikle evne til å tolke, medvirke i og endre samfunnet de lever i.
Bærekraftig utvikling
I faget duodji/duodje/duedtie handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene gjennom praktisk skapende arbeid utvikler evne til å se forbedringer i produkter og til å utforske mer bærekraftige levesett for framtiden. Elevene skal praktisere bærekraftig tradisjonell kunnskap, der man henter og bearbeider naturmaterialer i egen produksjon. Elevenes erfaring med reparasjon, bruk og gjenbruk av materialer gir grunnlag for nyskapning. I arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling kan elevene øke sin bevissthet om hvilken innvirkning naturen har på mennesker, og hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet.