Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • bruke håndverktøy og elektrisk verktøy for å bearbeide og sammenføye i myke og harde materialer på en trygg og miljøbevisst måte
  • undersøke hvordan naturmaterialers egenskaper former funksjonelle og estetiske duodji-/duodje-/duedtie-produkter, og utnytte materialers egenskaper i eget skapende arbeid
  • undersøke og eksperimentere med overskuddsmaterialer
  • undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
  • duddjot/duodjuhit/vitnesjidh bruksgjenstander gjennom å bruke ulike strategier for problemløsing og kunne bruke samiske fagbegreper om duodji-/duodje-/duedtieprosessen
  • tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv
  • analysere visuelle virkemidler i ulike medier og belyse et aktuelt tema gjennom foto eller infografikk
  • utforske og sette ord på hvordan duodji/duodje/duedtie, kunst og arkitektur kommuniserer stemninger, identitet og tilhørighet, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
  • presentere et mangfold av kles- og duodji-/duodje-/duedtietradisjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie, og lage et produkt med inspirasjon fra egen kultur
  • undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
  • bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
  • planlegge, dokumentere og presentere prosesser og produkter ved hjelp av digitale verktøy

Underveisvurdering