Duodji (KHV02‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i duodji/duodje/duedtie er å kunne sette ord på og reflektere over estetiske opplevelser og skapende prosesser. Det innebærer å bruke fagbegreper og særegne samiske uttrykk i dialog, samtaler og muntlige presentasjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i faget går fra å kunne fortelle om egne observasjoner og opplevelser til å kunne beskrive visuelle virkemidler, duodji/duodje/duedtie og kunst- og kulturhistoriske referanser.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i duodji/duodje/duedtie er å kommunisere visuelt gjennom å bruke samiske tegn og symboler. Det innebærer også å bruke tegning og tekst som uttrykksformer i alle faser i en skapende prosess, fra ideer, skisser og arbeidstegninger til dokumentasjon. Videre omfatter det å kunne kombinere tekst og bilder i arbeid med layout og andre visuelle uttrykk for å uttrykke følelser, tanker og meninger. Utviklingen av å kunne skrive i faget går fra å kunne sette sammen tekst, tegn og symboler til å kunne øke lesbarhet, tilpasse tekst til formålet og gjøre kreative sammenstillinger av visuelle virkemidler.
Å kunne lese
Å kunne lese i duodji/duodje/duedtie innebærer å kunne lese og forstå det visuelle språket og å kunne tolke tegn og symboler, ornamentikk, farger, form og mønstre. Å kunne lese innebærer også å tolke bruksanvisninger og andre beskrivelser for å forstå materialers egenskaper, hvordan verktøy skal brukes, og hvordan arbeidsprosesser foregår. Utviklingen av å kunne lese i faget går fra å gjenkjenne og avkode til å reflektere kritisk over visuelle virkemidler og kulturelle referanser.
Å kunne regne
Å kunne regne i duodji/duodje/duedtie innebærer å bruke tradisjonelle samiske målemetoder, andre målemetoder og regnemetoder. Det omfatter også å bruke geometriske grunnformer, å leke og eksperimentere med mønstre og å bruke perspektivtegning. Å kunne regne i duodji/duodje/duedtie omfatter dessuten å bruke proporsjoner og målestokk i skapende arbeid. Utviklingen av å kunne regne i faget går fra å kunne følge en angitt framgangsmåte til å kunne bruke matematiske framgangsmåter som verktøy i egen problemløsing.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i duodji/duodje/duedtie innebærer å kunne bruke digitale verktøy og medier til inspirasjon, utprøving, dokumentasjon og presentasjon. Det innebærer også å bruke digitale verktøy og programmering i kreative og skapende prosesser. Det innebærer også å dokumentere og presentere eget og andres skapende arbeid på måter som tar hensyn til opphavsrett og personvern. Kjennskap til regler om opphavsrett og personvern når man bruker egne eller andres bilder, filmer og skapende arbeid, er vesentlig på alle trinn. Utviklingen av digitale ferdigheter i faget går fra å bruke enkle digitale verktøy og medier, til å forme egne digitale produkter som skaper opplevelser og kommuniserer følelser, ideer og meninger.