Duodji (KHV02‑02)
Fagets relevans og sentrale verdier
Duodji/duodje/duedtie er et sentralt fag for praktiske ferdigheter, kreativitet og refleksjon over visuell og materiell kultur. Faget tar utgangspunkt i naturmaterialer og samenes, et arktisk urfolks, mangfoldige behov, uttrykkstrang og tradisjonskunnskap. Skaperglede, utforskertrang og ansvarlig medvirkning er grunnleggende verdier for samfunnet og individet. Faget skal forberede elevene på et hverdags- og arbeidsliv som stiller krav om innovasjon, praktiske ferdigheter, kompetanse i kreative prosesser og evne til å gjøre etiske og miljøbevisste valg. Samarbeid med lokalt kultur- og næringsliv skal bidra til å knytte elevenes skapende arbeid til aktuelle problemstillinger.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Faget skal gjennom skapende prosesser gi elevene verktøy til å kommunisere visuelt, møte det ukjente, utvikle ideer og medvirke i kultur- og samfunnsutvikling. Gjennom arbeid med ulike håndverkstradisjoner og kunstuttrykk skapes anerkjennelse av egen og andres duodji/duodje/duedtie og dáidda. Faget skal bidra til at elevene utvikler identitet, uttrykkstrang og tilhørighet, og skal synliggjøre forholdet mellom mennesker og ulike miljøer. Når elevene utforsker i egen kultur og i et mangfold av visuell og global kulturarv, skapes felles referanserammer og toleranse for kulturelt mangfold. Elevene skal få erfaring med samisk og norsk kunst, design og håndverk. Kunnskap om og erfaring med kunst- og håndverkstradisjoner og immateriell kultur gir grunnlag for å forvalte og videreutvikle kulturarven og ta vare på sine omgivelser. Læreplanen er forankret i samiske verdier og samisk språk, kultur og samfunnsliv.