Duodji (KHV02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske muligheter innenfor duodji-/duodje-/duedtie-teknikker og egnet teknologi for å reparere, bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer
- sanke og bearbeide naturmaterialer, vite hvor og når materialene kan hentes, og bruke materialene hensiktsmessig
- vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon, redesign og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
- bruke stegvise designprosesser for å duddjot/duodjuhit/vitnesjidh og kunne bruke samiske fagbegreper i arbeidet
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
- analysere ornamentikk fra et tradisjonelt duodji-/duodje-/duedtie-produkt og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en kunstnerisk prosess
- reflektere over hvordan immateriell kulturarv gjenspeiles i duodji/duodje/duedtie, og eksperimentere med kulturelle referanser i eget skapende arbeid
- undersøke hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur og gjenstander, og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
- utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
- fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en duodji-/duodje-/duedtie-teknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat
- undersøke hvordan dáidda/samisk kunst utfordrer, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen i faget duodji/duodje/duedtie skal bidra til å fremme læring for å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i duodji/duodje/duedtie på 8., 9. og 10. trinn når de bruker ulike kreative strategier og praktisk problemløsning i arbeid med visualisering, digitale verktøy. Videre når de reflekterer over miljøbevisst forbruk, visuelle virkemidler, kulturelle referanser og duodji/duodje/duedtie-kvalitet.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte oppgaver ved at elevene får belyse utfordringer i samtiden gjennom skapende prosesser. Læreren og elevene skal være i dialog om elevens utvikling i duodji/duodje/duedtie. Elevene skal få mulighet til å prøve seg frem og til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over faglig utvikling med fokus både på prosess og produkt. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i duodj/duodje/duedtie, kreative prosesser, visuell kommunikasjon og refleksjon over visuell og materiell kultur.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i faget duodji/duodje/duedtie ved avslutning av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter, som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i duodji/duodje/duedtie basert på håndverksferdigheter i ulike materialer, bruk av kreative strategier og kompetanse i å visualisere ideer. Videre basert på hvordan eleven reflekterer over estetiske uttrykk, kulturelle referanser, funksjon og holdbarhet i egne og andres arbeider.