Vg2 kjøretøy (KJT02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter verkstadarbeid
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje og gjennomføre arbeidsoppdrag knytte til feilsøking, reparasjon og vedlikehald av ulike typar køyretøy og følgje lover og reglar for helse, miljø og sikkerheit
- vurdere og velje verktøy og utstyr, komponentar og arbeidsmetodar ut frå arbeidsoppgåve og med omsyn til miljø
- forklare verkemåten til, vurdere tilstanden til og reparere og halde ved like drivverk
- forklare verkemåten til, vurdere tilstanden til og reparere og halde ved like motorar med ulike energikjelder
- forklare grunnleggjande prinsipp og faremoment ved klimaanlegg i køyretøy
- gjennomføre trykk- og lekkasjetesting i systema til køyretøyet og gjere greie for resultatet
- gjere greie for grunnleggjande oppbygging og gjennomføre enkel feilsøking og reparasjonar på elektroniske styringssystem i køyretøy
- gjere greie for og nytte koplingsskjema, måle elektriske storleikar og vurdere måleresultat
- forklare verkemåten til, feilsøkje, reparere og halde ved like lysanlegg etter gjeldande forskrifter og krav
- utføre mekanisk og digital feilsøking på køyretøy og tolke resultat
- feilsøkje, reparere og halde ved like bremseanlegg, forklare oppbygginga og verkemåten til anlegget og forklare korleis det samhandlar med sikkerheitssystemet til køyretøyet
- utføre vedlikehald og reparasjon på hjuloppheng, justere hjulvinklar og reflektere over konsekvensar ved ulike skadar og feil hjulvinklar
- leggje om og avbalansere hjul og forklare kva merking av dekk og felg betyr
- reflektere over verkemåten til sikkerheitssystema i køyretøy og korleis dei samarbeider for å forhindre ulykker
- forklare fare- og sikkerheitsmoment på høgspenningsanlegg i elektrisk drivne køyretøy og gjere greie for rutinar for å gjere køyretøy klare til vedlikehald på ein sikker måte
- gjere greie for faremoment og finne fram i skulen sitt system for sikkerheitsdatablad for oljer, væsker og kjemikaliar som blir brukte i køyretøy
- reflektere over om tilstrekkeleg informasjon er tilgjengeleg for å utføre eit oppdrag
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Elevane viser og utviklar kompetanse i verkstadarbeid når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i programfaget.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Læraren kan gi arbeidsoppgåver som dekkjer begge programfaga. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i verkstadarbeid. Elevane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i verkstadarbeid ved avslutninga av opplæringa i programfaget. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måtar. Med utgangspunkt i kompetansemåla skal læraren vurdere korleis eleven viser forståing, evne til refleksjon og kritisk tenking, og korleis eleven meistrar utfordringar og løyser oppgåver i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i verkstadarbeid basert på kompetansen eleven viser ved å planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige fagleg arbeid.