Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering

Forklaring

Kompetansemål etter modul 4S

  • sammenligne og bruke tall representert som desimaltall, prosent, brøker, potenser og kvadratrøtter, og vurdere hvilke representasjoner som er hensiktsmessige
  • beskrive og generalisere geometriske mønstre og tallmønstre algebraisk
  • bruke og forklare algebraiske lover for regning med brøkuttrykk
  • lage, løse og forklare ligninger og ligningssett, også knyttet til praktiske situasjoner
  • utforske og løse problemer som handler om grunnenheter og sammensatte måleenheter
  • utforske volumbegrepet, måleenheter for volum og formler for volum av prismer og sylindre
  • bruke Pytagoras’ læresetning og formlikhet til å løse problemstillinger knyttet til geometri og praktiske situasjoner
  • utforske og sammenligne egenskaper ved ulike funksjoner ved å bruke kunnskap om koordinatsystemer og grafer
  • representere funksjoner på ulike måter og vise sammenhenger mellom representasjonene
  • bruke funksjoner i modellering av reelle datasett, og argumentere for framgangsmåten og resultatene
  • regne ut stigningstallet til en lineær funksjon og bruke det til å forklare begrepene endring per enhet og gjennomsnittsfart
  • bruke sammenhengen mellom konstant prosentvis endring og vekstfaktor i problemstillinger knyttet til eksponentiell vekst
  • kunne beskrive utfallsrom og regne ut sannsynlighet i enkle spill
  • lage og bruke statistiske framstillinger av reelle datasett, presentere resultatene og argumentere for at framstillingene er rimelige
  • finne og diskutere sentralmål og spredningsmål i datasett
  • tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger fra ulike kilder, og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes til å fremme ulike synspunkter
  • gjøre beregninger og utforske sammenhenger knyttet til personlig økonomi, inkludert lønn og skatt, lån, sparing, valuta og bruk av kredittkort
  • forstå og kritisk vurdere resonnementer i relevante tekster fra media og samfunnsliv

Underveisvurdering

Standpunktvurdering