Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 2
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- videreutvikle, bruke og samtale om ulike regnestrategier for multiplikasjon, inkludert arealmetoden og den kommutative loven, og bruke den lille multiplikasjonstabellen
- utforske sammenhengen mellom divisjon og multiplikasjon, og bruke divisjon i praktiske situasjoner
- lage regneuttrykk til praktiske situasjoner og forklare tenkemåtene sine
- videreutvikle og bruke metoder for hoderegning og overslagsregning
- utforske negative tall i forbindelse med temperaturmåling og privatøkonomi, og plassere negative tall på tallinjen
- beskrive og illustrere enkle brøker som del av det hele, som del av en mengde og som tall på tallinjen, navngi brøkene og bruke dem i praktiske sammenhenger
- utforske, beskrive og bruke plassverdisystemet for naturlige tall og desimaltall, og navngi og plassere desimaltallene på tallinjen
- utforske strategier for addisjon og subtraksjon med desimaltall og bruke dette i praktiske sammenhenger
- løse problemstillinger fra egen hverdag som har med prosent å gjøre, og forklare prosentbegrepet med støtte
- utforske og forklare med støtte sammenhenger mellom brøk, desimaltall og prosent, og bruke det i hoderegning
- finne relevant informasjon i enkle tekster eller praktiske sammenhenger, velge regneart, gjøre beregninger og overslag, vurdere resultatet og presentere og samtale med støtte om løsningen
- bruke referansesystemet og notasjonen for formler i et regneark, og bruke regneark til å utføre og presentere enkle beregninger
- gjøre beregninger knyttet til kjøp, salg, egen økonomi og budsjetter, inkludert ved å bruke regneark
- lese og samtale med støtte om statistiske framstillinger som er relevante for egen hverdag
- samtale om koordinatsystem i planet og plassere og lese av koordinatene til punkter
- samle, sortere og presentere data i tabeller og diagrammer og regne ut gjennomsnitt i enkle datasett
- utforske mangekanter, anslå og måle størrelsen på vinkler og beskrive egenskaper ved mangekanter ved å bruke begrepene vinkler, kanter og hjørner
- utforske arealbegrepet, måle lengde og beregne areal og omkrets av rektangler og trekanter, inkludert i praktiske situasjoner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i matematikk modul 2 når de bruker hensiktsmessige regnestrategier og representasjoner i arbeidet med tall, geometri og statistikk. De viser og utvikler også kompetanse når de får bruke kunnskap og ferdigheter til å løse problemer og utforske matematiske sammenhenger. Videre viser og utvikler deltakerne kompetanse i matematikk når de undrer seg, stiller spørsmål, bruker matematiske begreper og forklarer egne løsninger. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige læringsstrategier, egne erfaringer og egen flerspråklighet som ressurser i læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Egenvurdering bør, så langt det er mulig, inngå i arbeidet med underveisvurdering i matematikk. Deltakerne bør få mulighet til å lære seg noen ulike uttrykksmåter, ord og begreper i arbeidet med egenvurderingen. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i matematikk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.