Matematikk FOV (MAT10‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i matematikk innebærer å skape mening gjennom å samtale i og om matematikk. Det vil si å kommunisere ideer og utforske matematiske problemer, strategier og løsninger i opplæringen og i situasjoner i hverdagslivet og arbeidslivet. Utviklingen av muntlige ferdigheter i matematikk går fra å bruke eget hverdagsspråk til gradvis å bruke et mer presist matematisk språk. Dette innebærer blant annet å sammenligne matematikkfaglige begreper og metoder på ulike språk.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i matematikk innebærer å beskrive og forklare sammenhenger, oppdagelser og ideer ved hjelp av hensiktsmessige representasjoner. Å kunne skrive i matematikk er et redskap for å utvikle egne tanker og egen læring. Det innebærer å skrive for å løse problemer og å formidle løsninger tilpasset mottakeren og situasjonen. Utviklingen av skriveferdigheter i matematikk går fra å bruke eget hverdagsspråk til gradvis å bruke et mer presist matematisk språk. Dette innebærer blant annet å sammenligne matematisk notasjon på tvers av språk.
Å kunne lese
Å kunne lese i matematikk innebærer å skape mening i matematikkfaglige tekster i opplæringen og i hverdagsliv, arbeidsliv og samfunnsliv. Å kunne lese i matematikk vil si å sortere informasjon, analysere og vurdere form og innhold og sammenfatte informasjon i sammensatte tekster. Utviklingen av leseferdigheter i matematikk handler om å avkode tekst, finne og bruke informasjon fra stadig mer komplekse tekster med figurer, tabeller, symbolspråk og matematiske begreper. Arbeid med vokabular på tvers av språk bidrar til å utvikle leseferdighet i faget.
Å kunne regne
Å kunne regne i matematikk vil si å bruke tallsymboler og matematiske begreper og framgangsmåter til å gjøre utregninger og vurdere om løsninger er gyldige. Det innebærer å identifisere problemer fra hverdagsliv, arbeidsliv og samfunnsliv som kan løses ved regning, og formulere spørsmål om disse. Videre innebærer det å bruke ulike hjelpemidler i beregninger, modellering og kommunikasjon. Matematikkfaget har et særlig ansvar for opplæringen i det å kunne regne. Utviklingen av regneferdigheter i matematikk handler om å analysere og løse et spekter av stadig mer komplekse problemer med effektive og hensiktsmessige begreper, symboler, metoder og strategier. Deltakerne kan her bruke egne erfaringer med algoritmer fra ulike tradisjoner.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i matematikk innebærer å kunne bruke digitale ressurser til å utforske, løse og presentere løsninger på matematiske problemer, både i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv, nå og i et livslangt perspektiv. Videre innebærer det å finne, analysere og behandle informasjon ved hjelp av digitale ressurser. Det handler også om å kjenne styrker og svakheter ved de ulike digitale ressursene. Utviklingen av digitale ferdigheter innebærer at deltakerne i økende grad skal kunne bruke og velge hensiktsmessige digitale ressurser som hjelpemiddel i arbeid med matematikk.