Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter modul 3

  • bruke og samtale om metoder for hoderegning og overslagsregning, bruke det i praktiske situasjoner og vurdere hvor rimelige svarene er
  • bruke og samtale om skriftlig regning med hele tall og desimaltall i addisjon, subtraksjon, enkel multiplikasjon og enkel divisjon og bruke digitale verktøy i beregninger
  • videreutvikle og bruke formålstjenlige strategier for addisjon, subtraksjon og multiplikasjon av brøk og forklare tenkemåtene sine
  • regne ut prosent av en mengde eller en størrelse, regne ut prosentvis endring og regne ut hvor mange prosent delen utgjør av det hele
  • representere og bruke brøk, desimaltall og prosent på ulike måter, utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene og vurdere i hvilke situasjoner ulike representasjoner er hensiktsmessige
  • beskrive sammenhengen mellom gjentatt multiplikasjon og potenser og mellom kvadrattall og kvadratrøtter
  • regne med sammensatte regneuttrykk med tall og bruke og samtale om den distributive og assosiative lov brukt på talluttrykk
  • bruke figurer, ord og formler til å utforske og beskrive strukturer og endringer i geometriske mønstre og tallmønstre
  • lage og regne med enkle formler og algebrauttrykk knyttet til praktiske situasjoner
  • gjøre overslag over og beregne tidsforskjeller og regne med strekning, fart og tid
  • lage, løse og forklare enkle ligninger knyttet til praktiske situasjoner
  • gjøre beregninger med vinkler og vinkelsummer i todimensjonale figurer
  • måle diameter og omkrets til sirkler, og utforske og beskrive sammenhengen mellom diameter og omkrets
  • regne ut og sammenligne areal av enkle og sammensatte geometriske figurer og regne ut omkrets
  • undersøke og bruke Pytagoras' setning til å finne hypotenusen i rettvinklede trekanter
  • forstørre og forminske geometriske figurer og regne med målestokk på kart og arbeidstegninger
  • velge passende måleredskaper og måleenheter, måle og forklare sammenhenger og regne om mellom ulike måleenheter, alt knyttet til praktiske situasjoner
  • ordne, gruppere og presentere data med og uten digitale verktøy, og begrunne valg av framstilling
  • finne sentralmål og variasjonsbredde med og uten digitale verktøy, og forholde seg kritisk til resultatene

Underveisvurdering