Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke og samtale om metoder for hoderegning og overslagsregning, bruke det i praktiske situasjoner og vurdere hvor rimelige svarene er
- bruke og samtale om skriftlig regning med hele tall og desimaltall i addisjon, subtraksjon, enkel multiplikasjon og enkel divisjon og bruke digitale verktøy i beregninger
- videreutvikle og bruke formålstjenlige strategier for addisjon, subtraksjon og multiplikasjon av brøk og forklare tenkemåtene sine
- regne ut prosent av en mengde eller en størrelse, regne ut prosentvis endring og regne ut hvor mange prosent delen utgjør av det hele
- representere og bruke brøk, desimaltall og prosent på ulike måter, utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene og vurdere i hvilke situasjoner ulike representasjoner er hensiktsmessige
- beskrive sammenhengen mellom gjentatt multiplikasjon og potenser og mellom kvadrattall og kvadratrøtter
- regne med sammensatte regneuttrykk med tall og bruke og samtale om den distributive og assosiative lov brukt på talluttrykk
- bruke figurer, ord og formler til å utforske og beskrive strukturer og endringer i geometriske mønstre og tallmønstre
- lage og regne med enkle formler og algebrauttrykk knyttet til praktiske situasjoner
- gjøre overslag over og beregne tidsforskjeller og regne med strekning, fart og tid
- lage, løse og forklare enkle ligninger knyttet til praktiske situasjoner
- gjøre beregninger med vinkler og vinkelsummer i todimensjonale figurer
- måle diameter og omkrets til sirkler, og utforske og beskrive sammenhengen mellom diameter og omkrets
- regne ut og sammenligne areal av enkle og sammensatte geometriske figurer og regne ut omkrets
- undersøke og bruke Pytagoras' setning til å finne hypotenusen i rettvinklede trekanter
- forstørre og forminske geometriske figurer og regne med målestokk på kart og arbeidstegninger
- velge passende måleredskaper og måleenheter, måle og forklare sammenhenger og regne om mellom ulike måleenheter, alt knyttet til praktiske situasjoner
- ordne, gruppere og presentere data med og uten digitale verktøy, og begrunne valg av framstilling
- finne sentralmål og variasjonsbredde med og uten digitale verktøy, og forholde seg kritisk til resultatene
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i matematikk modul 3 når de bruker hensiktsmessige strategier og representasjoner i arbeidet med tall, algebra, geometri, statistikk og økonomi. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap og ferdigheter til å formulere og løse problemer som er knyttet til praktiske situasjoner i hverdagsliv, yrkesliv og samfunnet for øvrig. Videre viser og utvikler de kompetanse i matematikk når de resonnerer og forklarer matematiske sammenhenger. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige læringsstrategier, egne erfaringer og egen flerspråklighet som ressurser i læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Egenvurdering bør, så langt det er mulig, inngå i arbeidet med underveisvurdering i matematikk. Deltakerne bør få mulighet til å lære seg varierte uttrykksmåter, ord og begreper i arbeidet med egenvurderingen. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i matematikk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.