Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke tall og tellestrategier og knytte sammen tallmengder, tallord og tallsymboler
- utforske og bruke plassverdisystemet for de naturlige tallene
- utforske sammenhengen mellom addisjon og subtraksjon og bruke dette i hoderegning og problemløsing
- utforske og beskrive egenskaper ved partall og oddetall
- plassere tall på tallinjen og bruke tallinjen i regning og problemløsing
- beskrive likhet og ulikhet i sammenligning av størrelser, mengder, tall og talluttrykk ved bruk av symbolene =, > og <
- samtale med støtte om erfaringer med hoderegningsstrategier for addisjon og subtraksjon av naturlige tall, videreutvikle disse strategiene og vurdere hvor rimelige svarene er
- doble og halvere, og utforske sammenhengen mellom gjentatt addisjon og multiplikasjon, inkludert ved hjelp av konkretisering
- finne informasjon i enkle tekster og praktiske sammenhenger, løse problemer og vurdere resultater
- kjenne til, regne med og gjøre overslag med norske penger, og bruke dette i relevante problemstillinger fra egen hverdag
- lese av enkle tabeller fra dagliglivet
- beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender
- anslå og måle lengde, masse og volum i litersystemet og vurdere resultatene
- bruke enkeltord, symboler og enkle setninger til å skrive og svare på enkle matematiske spørsmål
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i matematikk modul 1 når de bruker hensiktsmessige strategier og representasjoner i arbeidet med enkel tallregning. De viser og utvikler også kompetanse når de får bruke kunnskap og ferdigheter til å løse problemer og utforske matematiske sammenhenger. Videre viser og utvikler deltakerne kompetanse i matematikk når de undrer seg, stiller spørsmål og bruker matematiske begreper. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige læringsstrategier, egne erfaringer og egen flerspråklighet som ressurser i læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Egenvurdering bør, så langt det er mulig, inngå i arbeidet med underveisvurdering i matematikk. Deltakerne bør få mulighet til å lære seg enkle uttrykksmåter, ord og begreper i arbeidet med egenvurderingen. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i matematikk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.