Naturfag FOV (NAT03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- undre seg og stille spørsmål, og knytte dette til egne eller andres naturfaglige erfaringer
- gjøre målinger og skrive inn resultatene i en enkel tabell eller et enkelt skjema
- utforske og beskrive på en enkel måte observerbare størrelser som fart og temperatur
- utforske, sortere og samtale med støtte om observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer
- kjenne til og bruke regler for kildesortering og samtale med støtte om kildesortering og gjenbruk
- gjenkjenne og navngi noen vanlige plante- og dyrearter i et naturområde
- utforske og gi enkle beskrivelser av naturen i nærmiljøet
- beskrive på en svært enkel måte naturopplevelser og kjennetegn ved naturen i ulike årstider
- navngi sentrale kroppsdeler og beskrive hovedfunksjonen deres på en enkel måte
- samtale med støtte om enkle, sentrale begreper knyttet til fysisk og psykisk helse
- samtale om mat og gi eksempler på sunt kosthold med utgangspunkt i offentlige anbefalinger
- kjenne til bruken av nødnumre og utøve grunnleggende førstehjelp
- finne informasjon om ulike helsetjenester i eget nærmiljø
- lage sammensatte tekster med ord, enkle setninger og bilder for å beskrive observasjoner i naturen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i naturfag modul 1 når de undrer seg, stiller spørsmål og knytter egne erfaringer til nye begreper. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de kommuniserer med støtte om natur i nærmiljøet og samtaler om kropp og helse på en enkel måte, og gjennom å gjøre og registrere enkle målinger og sortere ulike objekter etter observerbare størrelser og egenskaper.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i naturfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.