Naturfag FOV (NAT03‑01)
Kjerneelementer
Naturfaglige praksiser og tenkemåter
Deltakerne skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag og utvikle sin forståelse av verden fra et naturvitenskapelig og teknologisk perspektiv. Gjennom kjerneelementet naturfaglige praksiser og tenkemåter skal deltakerne møte naturfagets uttrykksformer, metoder og tenkemåter. Naturfagene har et spesielt språk og fagspesifikke måter å tenke på for å forklare og utforske fenomener og hendelser. Deltakerne skal få innblikk i hvordan naturfaglige hypoteser, modeller og teorier utvikles, og hvordan disse bidrar til at vi kan forstå, forklare og endre vår fysiske verden. Gjennom arbeid med naturfaglige praksiser og tenkemåter skal deltakerne også styrke sin evne til nytenkning og forståelse av naturfaglig teori.
Oppbygning – naturens byggesteiner og systemer
Deltakerne skal med utgangspunkt i egne erfaringer reflektere over hvordan alt i naturen henger sammen, og hvordan ulike systemer bygges, fra partikler og celler til organismer og økosystemer. Kjerneelementet skal bidra til deltakernes forståelse av at strukturer på partikkelnivå har betydning for større enheter, som for eksempel økosystemer og klima, og styrke deltakernes evne til å se sammenhenger i naturfag. Gjennom teoretiske og praktiske arbeidsformer skal deltakerne bruke egne erfaringer og egen nysgjerrighet til å utforske teknologiske systemer, kroppens oppbygning og naturfaglige fenomener.
Endring – prosesser i natur og teknologi
Deltakerne skal utforske små og store endringer i stoffer, organismer og omgivelsene. Dette innebærer store og langsomme forandringer, som utviklingen av livet på jorden, og raskere prosesser, som faseoverganger og menneskets ulike livsfaseendringer. Kjerneelementet omfatter også det å erfare og reflektere over hvordan kunnskap er i stadig utvikling. Deltakerne skal med utgangspunkt i egne erfaringer utvikle sin forståelse av hvordan ulike faktorer sammen bidrar til endring. Kjerneelementet endring skal styrke deltakernes forutsetninger for å bruke kreativitet, naturfaglig språk og ulike former for samarbeid i møte med utfordringer som krever nye løsninger.
Innsikt – den naturfaglige medborger
Deltakerne skal videreutvikle sin naturfaglige innsikt og styrke sin rolle som aktør i hverdagslivet, samfunnslivet og arbeidslivet. De skal lære om kropp og helse, biologisk mangfold, energi, stoffer og naturfaglige praksiser og tenkemåter. Gjennom dette skal deltakerne opparbeide seg erfaringer og et begrepsapparat som styrker grunnlaget for å delta i demokratiske prosesser, gjøre bærekraftige vurderinger og gjøre gode helsevalg i et livslangt perspektiv. Kjerneelementet handler også om at deltakerne skal finne, organisere, reflektere over og presentere naturfaglig informasjon og vurdere troverdigheten til ulike kilder. Deltakerne skal utvikle denne kompetansen med utgangspunkt i naturfaglige erfaringer og kompetanse de har fra ulike arenaer, og kunne nyttiggjøre seg den videre i opplæringen, arbeidslivet og samfunnslivet.
Språklæring i naturfag
Deltakerne skal utvikle språket og strategiene de trenger for å kommunisere, lære og anvende naturfag på ulike arenaer, med ulike formål og i et livslangt perspektiv. Deltakerne utvikler denne kompetansen gjennom å reflektere over og systematisere erfaringer de gjør seg med naturfaglige problemstillinger og situasjoner i og utenfor opplæringen. De skal få erfare at språklig utforsking og utprøving verdsettes, og at det å kunne kommunisere og gjøre seg forstått i faget er viktigere enn formell korrekthet.
Å utvikle språket i naturfag innebærer å samarbeide språklig og faglig om begrepsinnlæring, kategorisering, fagtekstproduksjon og presentasjon av data. Den språklige kompetansen i naturfag går fra å kunne navngi og beskrive observasjoner og fenomener til å dele erfaringer og kunnskap om verdenen som omgir oss, på en faglig presis måte. Flerspråklighet fungerer som en bro mellom forkunnskaper og nye erfaringer når deltakerne skal utvikle og vise naturfaglig kompetanse på norsk.