Naturfag FOV (NAT03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- samtale om hva som kjennetegner naturvitenskapelig kunnskap, og reflektere over hvordan ny kunnskap utvikles gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
- utforske og gi eksempler på hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
- samtale om hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
- forklare drivhuseffekten og samtale om faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til noen grunnstoffer og kjemiske forbindelser
- beskrive hovedtrekk ved fotosyntese og celleånding og reflektere over hvorfor det er viktig for livet på jorden
- samtale om hvordan pusten, fordøyelsen og blodet jobber sammen gjennom celleånding for å oppretteholde kroppens vitale funksjoner
- beskrive hovedtrekk ved evolusjonsteorien og knytte det til naturvitenskapelig metode
- beskrive sentrale trekk ved kroppens immunforsvar, forklare hvordan vaksiner virker, og reflektere over hva vaksiner betyr for folkehelsen
- gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer som er sentrale i ulike livsfaser, og samtale om hvordan disse forandringene kan påvirke oss mennesker
- samtale om grensesetting, forståelse og respekt knyttet til seksualitet, prevensjonsmidler og abort, og begrunne egne synspunkter
- gi eksempler på og reflektere over hvordan rus, legemidler, miljøgifter og kosthold påvirker kroppen
- bruke naturfaglig kunnskap i samtaler om et selvvalgt samfunnsaktuelt tema
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i naturfag modul 4 når de formidler naturvitenskapelige forklaringsmodeller, beskriver sammenhenger og reflekterer over bærekraftig utvikling i et vidt perspektiv. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de reflekterer over naturvitenskapelig kunnskap og metode, teknologisk utvikling og grunnleggende forutsetninger for liv. I tillegg viser deltakerne kompetanse gjennom å samtale om og beskrive kroppens funksjoner og naturens byggesteiner på en enkel måte. Deltakerne viser og utvikler kompetanse gjennom å reflektere over fysisk og psykisk helse sett i sammenheng med grensesetting og respekt og medborgerskap.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i naturfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har etter opplæringa i modul 4 i naturfag. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakerne får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenking, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i naturfag basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har kommunisert kunnskap om og forståelse av fagets innhold og sammenhenger. Karakteren skal også være basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har arbeidet utforskende med faget.